Det är något med särskilt med mässor. Allt förarbete, allt tänkande och allt slit för att få montern på plats och rätt information. Den spänning arrangörer, utställare och besökare känner när mässans portar öppnas. Allt kan hända.
Allt kan hända. Men bara om du som utställare ser till att det händer. Det vill säga om personalen i montern ser till att det händer.
Men du vet hur det är; som monterpersonal kan man känna sig rätt så utsatt. Man står och väntar med stelt leende och ingen kommer, man säger hej och besökarna går förbi, man plockar lite i broschyrerna för att få tiden att gå.
Varför blir annars så handelskraftiga människor så tafatta i en monter? Svaret är att monterpersonal måste förbereda sig för att mässan ska ge verkligt resultat. Brukar du gå fram till främmande människor och börja prata? Jag misstänker att det inte händer så ofta. Vi är inte tränade i att ta kontakt med personer vi inte känner. Vi vet inte hur vi ska föra ett samtal med någon vi inte vet något om.
Men misströsta inte. Här kommer fem tips på hur du och dina kollegor i montern kan få många fler möten och mycket roligare på mässan:
- Sätt upp individuella mål varje mässdag för att få upp motivationen. Är ni ett gäng vinnarskallar kanske en intern tävling kan peppa ytterligare.
- Ta kontakt – vänta inte på att bli kontaktad! Förbered frågor där du intresserar dig för besökaren, t ex ”Från vilket företag kommer du?”, ”Vilken konferensanläggning gillar du bäst?”, ”Hur ofta brukar ni anlita eventkonsulter?”.
- Börja med att ringa in besökaren. Ta reda på vem det är du pratar med så du kan anpassa samtalet efter förutsättningarna. Gå igenom före mässan vilka frågor som är viktiga att ställa.
- Uppta inte fel besökares tid. Märker du att den du tagit kontakt med inte är intresserad av era tjänster, låt henne gå och avsluta samtalet på ett trevligt sätt: ”Ha en fortsatt trevlig mässdag!”.
- Hjälp kroppen att orka. Se till att ha sköna skor, dricka mycket vatten och ta pauser efter max två timmar i montern.
Lycka till!
Åsa Dahlqvist
Memma kommunikation
Memma kommunikation hjälper företag och organisationer att bli bättre på personliga möten med omvärlden – på mässan, på kundeventet och i minglet. Läs mer på Memmas blogg.
Lämna en kommentar