Program, seminarium och case
Se och hör såväl internationell som svensk eventelit dela med sig av både kunskap och erfarenheter. Fånga upp de senaste trenderna, lär dig de bästa knepen, skaffa de rätta kontakterna och låt dig inspireras av både framgång och misslyckanden. Seminarierna kostar 390 SEK ex moms och keynote speakers kostar 990 SEK ex moms. Allt bokas och betalas online i samband med registreringen till mässan. OBS! Tiderna är preliminära!
Onsdagen den 19 oktober
08.00 – 09.45 Frukostklubben Sveriges Annonsörer
Gäller endast Sveriges Annonsörers medlemmar.
OBS! Separat anmälan – klicka här!
Plats: Lounge E2
09.30 – 11.00 Välkommen på MiG Brunch med Posten Meddelande Försäljning. Leve en underbar inbjudan Amanda Undin, DR specialist från Customer Clinic, kommer att rikta ljuset mot alla events första och kanske viktigaste ingrediens: Inbjudan. Vad är bra, vad funkar inte så bra och vad ska man speciellt tänka på.
All framgångsrik direktmarknadsföring tar ju hänsyn till målgrupp, timing och mänskligt beteende – en inbjudan är inget undantag utan måste följa grundprinciperna för att bli uppmärksammad. Amanda kommer att visa exempel och ta oss igenom en checklista för att skapa en vinnande inbjudan.
Plats: E1
OBS! Separat anmälan! Endast för medlemmar i MiG. Kontakta MiG.
10.00- 10.45 Så här gör de bästa (event) säljarna för att lyckas varje dagARNDT´s
Plats: Lounge E2
11.00 – 12.30 Rättighetsforum med fokus på ökat samhällsengagemang, CSR – Vasaloppet & Gothia CUP
Arrangör: Sponsrings- och eventföreningen och Rättighetsbyrån.
Plats: Lounge E2
11.15 – 12.00 Proving the Value of Meetings and Events
How do you know what Return on Investment your meetings and events provide to different stakeholders? Do your attendees, sponsors, exhibitors and organization get good value for their money? Why should corporate and association meeting planners and suppliers alike understand the ROI Methodology?
The principles of ROI measurement are very simple and the methodology is a well proven industry standard. This workshop will show what you need to know to maximize meeting outcomes and prove the results.
Plats: E1
12.30 – 13.30 Talarrally med Erica Johansson
Pasi Salonen och Malin Berghagen
Livet är som en berg- och dalbana. Vågar du ta plats?
En fysisk föreläsning som både roar och berör, som vrider och vänder på de små vardags-detaljerna som utgör den stora skillnaden för livet är ingen generalrepetition.
Med en blandning av skratt och eftertänksamhet ger Pasi och Malin dig en verktygslåda, med både fysiska och mentala knep på hur du kan ge dig själv och kanske dina barn ett mer levande liv. En föreläsning du inte vill missa.
Mikkey Dee
A long story – Short
Mikkey Dee är en av världens bästa trummisar och han har varit på den internationella musikscenen i 30 år varav de senaste 20 åren i bandet, Motörhead, turnerandes över hela världen.
Det här är Mikkey´s historia, om att få leva sin pojkdröm som rockstjärna, om hur han spenderat sitt liv med stor självdisciplin och hela tiden finslipat för att bli lite bättre. En historia fylld av vägval som vi alla står inför men som vi ägnar så lite tid åt att reflektera över, trots att de är så avgörande. Hör honom berätta om balansen mellan den turnerande rockstjärnan och den lekande hemmapappan.
Vad är det som skiljer dem som får leva sina drömmar från de andra? Kan alla leva sin dröm? Vilka är dina drömmar? En mycket inspirerande föreläsning.
Arrangör: Talarkompaniet Plats: E1
12.45 – 13.30 Sponsorskola
Niklas Olovzon och Daniel Hegborn, grundare till Sveriges största sponsringsbyrå S&B
Plats: Lounge E2
14.00 – 15.00 Keynote speech – The future is now!
Trendgurun Adjiedj Bakas. Hetaste trendspanaren i Holland just nu och med en egen TV- show inspirerar han allt och alla inklusive BBC, The Guardian och China Daily. Han har sålt över 500 000 böcker över hela världen och var en av de första som varnade för den ekonomiska krisen.
• How to capitalize on the opportunities of the current world economic crisis.
• How companies can make the best use of ‘economic warfare’ in difficult financial situations.
• Leadership for tomorrow.
• The transfer to the new energy economy.
• Demographics and their consequences for business.
‘If you can’t laugh, don’t start a business’ is the motto of trendwatcher Adjiedj Bakas. Identifying economic, technological, demographic, environmental, spiritual and security trends has been his core business throughout his working life.
In The Netherlands where he currently lives, he was elected Trendwatcher of the Year’ in 2009 and ‘Most Influential Trendwatcher 2010’ by the Dutch Marketers’ association. He has sold more than 500,000 books worldwide and was one of the first commentators to predict the current economic crisis – and the path to recovery.
Adjiedj Bakas has written a number of authoritative books, including Beyond the Crisis (about the future of capitalism), World Megatrends (about the future of humanity) and Living Without Oil (co-authored with fellow trendwatcher Rob Creemers).
Adjiedj Bakas is known as an inspiring, visionary and entertaining speaker. His ability to share his knowledge in an entertaining way makes him a much sought-after speaker at conferences and other gatherings. According to the press he is ‘engaging’ (BBC), ‘inspiring’ (The Guardian), ‘very knowledgeable and with star appeal’ (China Daily) ‘provocative’ (TV2 Magazine, Denmark). ‘a true citizen of the world’ (Times of India.
He delivers lectures for companies, governments and universities including CEIBS (China Europe International Business School) in Shanghai and Emory University, Atlanta (US). He can tailor his lectures for small audiences, such as the Boards of multinationals (clients include DSM, Corus/Tata, ABN AMRO Bank, ING Bank and Rabobank), audiences of 50-100 people (clients include Deloitte, Apple, Microsoft, Pepsi, KPMG, the Parliaments of Hungary, the government of Austria) and larger audiences of up to 1,000 people. In The Netherlands he hosts his own TV show about the future.
Plats: E1
Beställ Adjiedj Bakas bok ”Bortom Krisen” här
13.45 – 14.30 Från kvadratmeter till mötesplats
Under 45 minuter får du en inspirerande guidning i mässornas möjligheter och hur utställare bör arbeta för att få ut mesta möjliga effekt.
Mikael Jansson är VD på NU-gruppen och Mässguru. Dessutom författare till bland annat boken Mässguru som sålts i över 27.000 exemplar över hela världen.
Plats: Lounge E2
15.00 – 16.00 Hur skapar man givande samarbeten med sina kommunikationsbyråer och hur får man till ett bra samarbete mellan de olika byråerna?
Vilka krav och önskemål kan man ha på sina konsulter för att få ut så mycket som möjligt av de investeringar man gör i marknadskommunikation? Och vilket ansvar har man själv som köpare?
Sveriges Annonsörers byråvalsrådgivare Max Apéria kommer att tillsammans med Unicef Sveriges marknadschef Dicran Sarafian ge en hel del tips på hur man kan skapa bättre förutsättningar för en bra marknadskommunikation.
Seminariet presenteras av Sveriges Annonsörer.
Plats: Lounge E2
15.30 – 16.15 Möten som stimulerar försäljning
Föredragshållare: Johan Theolin
VD, Rider Eventmarketing AB
Plats: E1
16.15 – 17.00 Hur städer bygger identitet, stolthet och varumärke med teknik och metoder utvecklade från upplevelseindustrin.
Hur städer kan ta del av innovativ teknik som har utvecklats och används för att skapa nya mötesplatser, ökad förståelse för sammanhang samt för nya upplevelser i stadens rum.Inspirationsföreläsning av VD Håkan Hansson Informationsteknik samt samarbetspartner Patrik Quist, Quist AB.
Plats: Lounge E2
16.30 – 18.00 Konst(ig) Reklam
Välkommen till en Chatwalk med Kultur och Näringsliv. Med snabba frågor från moderator och publik ger våra inbjudna talare ett snabbt och inspirerande perspektiv på ett aktuellt tema. Denna gång bjuder vi in dig till ”front row” när vi diskuterar Konst(ig) reklam.
I dagens medie- och kommunikationsbrus är det viktigt att konkret och kreativt lyfta varumärket och budskapet ovanför mängden. Konst och kultur som kommunikationsplattform används allt mer i samarbete med konstnärer och kreatörer. Ibland på ett väldigt utmanande och okonventionellt sätt.
Du möter ett företag, en konstnär, en byrå och en forskare som har erfarenhet och perspektiv på frågan. Vi ställer bland annat frågor som:
• Hur engagerar man sina kunder och publiken med konst och kultur? Vilka medieplattformar används? Kan man mäta effekterna och är det överhuvudtaget intressant idag?
• Vad krävs för att företaget ska våga göra något annorlunda? Varifrån kommer idéerna – från konstnärerna, byråerna eller företagen? Funkar konst och kultur som kommunikationsplattform även inom B2B?
• Hur gynnas och påverkas konsten av samarbetena? Är det kontroversiellt? Får det ett genomslag i kulturen?
• Hur ser kommunikationsläget ut idag när konst, kreativitet och affärer korsbefruktar varandra? Hur ser framtiden ut?
Vi möter Per Cromwell från Studio Total i Malmö som genom sina utmanande reklamkampanjer nått ut genom mediabrudet. Anna Reynold och Stefan Karlsson från MILK kommunikationsbyrå. Eva Ossiansson forskare vid Göteborgs Universitet i Relationship Marketing Management, Brand Management ger oss de senaste nyheterna inom forskning på temat.
Kultur och Näringsliv: Swedish Arts and Business Awards är ett forum för nyskapande, kreativa och fruktbara samarbeten mellan kulturvärlden och näringslivet. Det är en pristävlingen som bidrar till att lyfta fram de goda exemplen; de mest lönsamma, de mest tillväxtskapande och utvecklande samarbetsprojekten under året. Syftet är att fler ska inspireras och upptäcka den dynamik som skapas när kulturens kreativitet möter näringslivets kraft för ömsesidig tillväxt.
Plats: E1
16.30 – 17.30 CiG – Chefssekreterarnas medlemsaktivitet
Plats: Lounge E2
OBS! Separat anmälan! Endast för medlemmar i Chefsekreterarna. Kontakta CiG.
17.00 – 18.00 Marknadschefernas After Work – utdelning Marknadskronan
Västsveriges eget marknadsföringspris delas ut på Eventdagarna i oktober för andra året i rad. Marknadskronan syftar till lyfta fram Västsveriges mest kreativa och integrerade kommunikationskampanjer 2010 -2011.
Årets konferencier och utdelare är TV-profilen Rickard Olsson.
Bidragslämnarna är företag i vitt skilda branscher, storlekar och kampanjformat med det gemensamt att de verkar i Västsverige och har en ambition att göra bra och slagkraftig reklam.
En väl sammansatt jury ska välja ut en guld, silver och bronsvinnare på den västsvenska marknadsföringsarenan. Vilka de blir, och varför de vunnit kommer att offentliggöras på prisutdelningen den 19 oktober under Eventdagarna på Svenska Mässan. Missa inte detta tillfälle att mingla med marknadsfolket i Västsverige och få inspiration och lärdom från de som utmärkt sig i marknadsföringssammanhang senaste året.
Kriterierna för bedömning av Marknadskronan 2011 kommer att presenteras inom kort. Jurymedlemmarna kommer att presenteras här inom kort.
Plats: Scenen
Ingen föranmälan – gratis aktivitet!
19.00 Branschfest
Eventdagarnas årliga branschfest arrangeras i samarbete med Nordic Event, Gothia Towers och Artist- och Eventbolaget.
Boka din biljett här
Torsdagen den 20 oktober
09:00 – 09:45 Toastmaster International – frukostmöte
Toastmasters – utvecklar din kommunikation och ledarskapsförmåga
* Har du fjärilar i magen när du skall tala inför folk?
* Vill du få ditt team att jobba bättre ihop?
En bra kommunikation och ett bra ledarskap är en förutsättning för ett lyckat event. Ett medlemsskap i en Toastmasters klubb ger dig garanterat en förbättrad kommunikation och utvecklar din ledarskapsförmåga.
Toastmasters International är en organisation som startade i USA för 86 år sedan och är nu spridd över hela världen – ett framgångskoncept i personlig utveckling!
Medlemmar från Toastmasters klubbar i Göteborg kommer att presentera Toastmasters program och demonstrera hur ett medlemsmöte går till. Presentationen sker på svenska och mötet sker på engelska.
Plats: Lounge E2
10.00 – 10.45 Juridiken i digital kommunikation
Ingen har undgått den digitala utvecklingen som skett inom marknadsföring de senaste åren. Det digitala landskapet har förändrat spelreglerna kring kommunikation och påverkar marknadsförare i det dagliga arbetet. Hur är det med juridiken? Har den hängt med och behöver vi nya regler eller funkar dom gamla? Vilka lagar bör du känna till? Vad gäller i bloggar, på Facebook, i sociala medier och var går gränsen mellan yttrandefrihet och marknadsföring? Kan man förtala ett företag?
Målet med denna komprimerade genomgång är att ni ska ha en ökad förståelse för hur juridiken hänger ihop med er nya verklighet.
Jan Fager, vd och jurist Sveriges Marknadsförbund
Seminariet presenteras av Sveriges Marknadsförbund. Plats: Lounge E2
10.00 – 10.45 I gränslandet mellan event och PR
Patrick Walldén, VD, PS Communication
Plats: E1
11.00 – 11.45 Turismutvecklingens vinnare och förlorare
Vad driver turisterna till att besöka just din ort? Vilka lyckas och vilka trampar på utan att få igång den positiva process som alla vill ha? Det handlar om som vanligt om mål, analys, strategier och aktiviteter som lockar och intresserar människor.
Peter Hero berättar om en modell där en kommun lyckas på riktigt. De har som grund en strategi för att söka och förvalta eu-bidrag vilket sedan leder till att man får de ekonomiska resurser som krävs. Hur förankrar man mål och strategier hos kommunens politiker? Erfarenheter och tips som funkar levereras.
Vilka aktiviteter ska man satsa på, hur gör man?
Lyssna och lär av hur andra har gjort
Analys och målstyrning
Utveckla en strategi för eu-finansiering
Förankra hos politiker
Misstag och framgångsfaktorer
Välj rätt aktiviteter utifrån förutsättningarna
Peter Hero har en bakgrund inom bank och finans som bankdirektör och ledare i Nordea. Utbildad inom marknadsföring och försäljning. Jobbar nu som karriärcoach, lärare på Yrkeshögskolan inom mötesindustrin, Delägare av företaget AvenyEvent och bedriver konsultverksamhet inom Service Management. Är också aktiv i olika EU-finansierade turismprojekt i Västsverige. Seminariet presenteras av AvenyEvent.
Plats: Lounge E2
11.15 – 12.00 Brand Experience i praktiken
Hur tillämpas Brand Experience som konstruktiv eventstrategi? Detta exemplifieras genom konceptet bakom årets Gyllene Hjulet vinnare B2B: The Breakfast Qlub.
Henric Roldin, VD och byråchef, Senti och Jenny Ehle, Marketing Director Nordics, QlikTech
Plats: E1
12.30 – 13.15 Lär dig utnyttja kraften i e-post + event + sociala medier
Få en fullspäckad föreläsning med Bjarte Falck Olsen, utbildare på Apsis – Nordens marknadsledande leverantör av verktyg för e-postmarknadsföring.
Bjarte kommer att berätta hur du kan använda professionell e-postmarknadsföring och sociala medier för att stärka och utveckla dina evenemang och få fler deltagare. Praktiska tips varvas med teori och olika fall.
Seminariet presenteras av Apsis.
Plats: E1
11.30 – 12.00 Mingellunch ÖIS Partners
Plats: Domen
12.00-14.00 ÖIS Partnerbörs
Plats: Lounge E2. Endast för ÖIS sponsorer.
13.30 – 14.30 Keynote speech – The world´s first commercial spaceline
Under ledning av Will Whitehorn från Virgin Galactic, ett företag som är helägt av Sir Richard Branson´s Virgin Group, får vi en unik inblick i det strategiska arbetet och marknadskampanjen bakom de första kommersiella rymdresorna. 70.000 personer från 123 länder har redan registrerat sig som Virgin Galactic astronauts.
Plats: E1
14.15 – 15.00 Att våga fast man inte törs!
Anders Lundin – Sveriges mest populära programledare föreläser nu offentligt. Föreläsningen förmedlar insikter och reflexioner över den unika livsresa han gjort.
Anders Lundins föreläsning ”Att våga fast man inte törs”, alternativt ”Konsten att vara ganska bra” fick ett medelbetyg på 4,8 av Poolia!
Hur gör man om man vill bli framgångsrik? Om man inte råkar vara bra på det som alla säger är nyckeln till framgång; att formulera tydliga mål och jobba mot dem…
Den handlar om hur viktigt det är att börja våga gå åt något håll, detta utan att man måste ha en attackplan eller ett mål. Förberedelsen är viktig och Anders berättar hur han tänker kring den och att bra jobb leder till nästa. Anders berättar detta mycket personligt, utlämnade och med stor värme.
Plats: Lounge E2
15.00 – 15.45 Event som nyttjar kraften i PR och webb ger alltmer gyllene klirr.
Guldägget fyller 50 år 2011. Kom och lyssna på event-kejsaren som gjorde allt rätt och blev belönade med kommunikationsbranschens finaste utmärkelse.
Moderator:Jessica Bjurström
Seminariet presenteras av Sveriges Kommunkationsbyråer
Plats: E1
15.15 – 16.00 Storkben och klafsande gång
TV-profilen från Köping Hillbillies och landslagsspelaren i rullstolsrugby Stefan Jansson, Team Frösunda Paralympics.
Tänk dig att simma med bara en arm, lyfta ett racket främst med hjälp av tankekraft eller utöva judo utan att kunna se. Att idrotta med en funktionsnedsättning kräver lite mer.
Plats: Lounge E2
16.00 – 16.45 STRETCHA BOXEN kultur som kommunikationsplattform
Kreativa och kommersiella samarbeten mellan företag och kulturvärlden blir allt vanligare. Kultur som sponsrings- och evenemangsplattform växte mellan 2005 – 2010 från 8 – 13 procent och projekten är ofta dynamiska, PR-mässiga och kan användas som strategiska kommunikationsplattformar.
I seminariet presenterar vi de bästa samarbetsprojekten mellan kultur och näringsliv genom åren. Vi utgår ifrån finalister och vinnare av pristävlingen Swedish Arts and Business Awards.
Vi bjuder också på några do’s and don’ts för dig som vill jobba med sponsring av kultur – både från köparens och säljarens sida.
Seminariet leds av Susan Bolgar, strategisk rådgivare.
Kultur och Näringsliv: Swedish Arts and Business Awards är ett forum för nyskapande, kreativa och fruktbara samarbeten mellan kulturvärlden och näringslivet. Det är en pristävling som bidrar till att lyfta fram de goda exemplen; de mest lönsamma, de mest tillväxtskapande och utvecklande samarbetsprojekten under året. Syftet är att fler ska inspireras och upptäcka den dynamik som skapas när kulturens kreativitet möter näringslivets kraft för ömsesidig tillväxt.
Plats: E1
16.00 – 16.45 Att vara maximalt professionell i det skarpa läget
Vad vi säger är viktigt, hur vi säger det kan avgöra genomslaget!
Med humor och allvar om vartannat tydliggör Per Furumo hur vem som helst, oavsett ämne och talarsituation, med enkla medel kan öka sin förmåga att attrahera mottagaren för sitt budskap.
Talare: Per Furumo
Plats: Lounge E2
Lämna en kommentar